Wyszukiwanie głosowe w Google stało się już na tyle popularne, że nie dziwi nas osoba idąca ulica i mówiąca do telefonu. Z tego wygodnego sposobu wyszukiwania danych korzysta również bardzo duża grupa osób używających wyszukiwarki Google. Trendem, który stara się dostosować do Google Voice Search, jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe i optymalizacja witryny w taki sposób, aby Google wyświetlało naszą witrynę na wysokich pozycjach, jeśli użytkownik wyszukuje danej frazy właśnie głosowo. Poniżej prezentujemy, czym jest wyszukiwanie głosowe oraz jak pozycjonować pod nie swoją witrynę.
Czym jest wyszukiwanie głosowe, pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe i dlaczego warto?
Google Voice Search to wyszukiwanie głosowe Google. Jest ono dostępne głównie na urządzeniach mobilnych takich jak smartfony czy tablety, ale i również w tradycyjnych wyszukiwarkach na urządzeniach desktopowych. Polega ono na uruchomieniu ikonki mikrofonu obok pola tekstowego i zadaniu pytania głosowo — mówiąc do mikrofonu urządzenia. Następnie mowa przekładana jest “1 do 1” na tekst oraz wprowadzana do tradycyjnej wyszukiwarki Google. Wyszukiwanie takie różni się przede wszystkim od tradycyjnego tym, że wprowadzane frazy są long tail-ami, czyli długimi ogonami składającymi się z kilku — nierzadko kilkunastu wyrazów. Wyszukiwania te najczęściej pochodzą z urządzeń mobilnych. Taka charakterystyka sprawia, że wyszukania tego typu różnią się znacznie od tradycyjnych, gdzie wpisujemy jedynie pojedyncze frazy, a nie całe pytania w mowie potocznej.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to optymalizacja i dostosowanie strony internetowej do wyszukań głosowych. Głównym celem tego pozycjonowania jest zwiększenie pozycji witryny w Google w segmencie wyszukań głosowych oraz urządzeń mobilnych. Istnieje kilka elementów, dzięki którym możemy przystosować naszą stronę internetową do Google Voice Search, a w zamian oczekiwać, że będzie ona faworyzowana przez Google, jeśli pytanie będzie zadawane właśnie głosowo. Ten styl pozycjonowania powstał, gdyż wyszukiwanie głosowe poprzez urządzenie mobilne czy desktopowe ma inny mechanizm i przebiega nieco inaczej. Jeśli więc dostosujemy naszą witrynę do takiego mechanizmu wyszukiwania, w oczach Google będziemy trafniejszą witryną w bezpośrednim porównaniu aniżeli te pozycjonowane ogólnie.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe, choć nie jest jeszcze szeroko popularne, może być wykorzystywane w dwojaki sposób. Może być ono uzupełnieniem obecnego pozycjonowania lub głównym sposobem optymalizacji witryny — jeśli myślimy głównie o użytkownikach urządzeń mobilnych. Samo pozycjonowanie pod wyszukanie głosowe da się bezproblemowo wpleść między pozycjonowanie ogólne, a pewne elementy np. long taile czy optymalizacja pod urządzenia mobilne nie będą przeszkadzały ogólnej strategii pozycjonowania.
Używanie odpowiednich fraz — long taili
Pierwszym element optymalizacji strony pod wyszukanie głosowe jest stosowanie odpowiednich fraz. Największy nacisk powinniśmy kłaść na long tail, czyli długie ogony. Są to całe zwroty, zdania czy pytania wprowadzane do wyszukiwarki przy wyszukiwaniu głosowym. Dotyczą one najczęściej jednego pytania lub zagadnienia. Warto zatem w tekstach seo, treści strony czy opisach witryn internetowych w Google zamieszczać najpopularniejsze long taile dla danej kategorii oraz te zwroty, które z dużym prawdopodobieństwem padną w kontekście danego tematu.
Porada: Pewną wskazówką, która jest bardzo prawdopodobna — choć nie jest ona oficjalnie potwierdzona, jest fakt, że Google nie wyświetla ani nie promuje stron przy wyszukiwaniu głosowym, które nie mają certyfikatu SSL. To ważna podpowiedź, dzięki której nie zostaniemy już na wstępie odrzuceni przez Google tylko z tego powodu. Warto zatem zadbać, aby nasza strona posiadała certyfikat SSL.
Optymalizacja pod urządzenia mobilne
Drugim sposobem na pozycjonowanie witryny pod wyszukiwanie głosowe jest dostosowanie jej pod urządzenia mobilne. Z racji, że większość wyszukań głosowych pochodzi właśnie z takich urządzeń, musimy odpowiednio dostosować do nich i naszą witrynę. W tym celu należy zadbać, aby serwis posiadał responsywną wersję, która ułatwia przeglądanie strony na urządzeniach mobilnych. Nie warto zatem tworzyć oddzielnych wersji strony, a postawić na responsywność, która sama zmienia układ w zależności od rozdzielczości. Dzięki temu będziemy mieli też do aktualizowania jedną, a nie dwie witryny.
Porada: Niezwykle ważną informacją jest ta opublikowana przez Google w 2016 roku. Dotyczy ona reklam na stronach mobilnych. Google słabiej będzie promowało witryny mobilne, które posiadają agresywne reklamy zasłaniające treść np. video na całą stronę. Google chce dostarczać użytkownikom po kliknięciu w link danych jak najszybciej — bez szukania krzyżyka zamykającego reklamy czy przewijania tekstu, o czym warto pamiętać.
Dane i informacje
Istotną kwestią przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe są dane oraz informacje. Przy wyszukiwaniu głosowym stają się jeszcze ważniejsze, a Google chce jak najprecyzyjniej odpowiadać na konkretne pytania zadane głosowo. Jako że pytania dotyczą konkretnych kwestii, a Google kładzie duży nacisk na dane. Zdecydowanie warto zatem zamieszczać wiele informacji na swojej stronie. Możemy robić to np. poprzez dokładne opisy przedmiotów i produktów, tabele czy listy punktowane. Google — o czym nie wie wiele osób, posiada zdolność rozpoznawania danych takich jak wymiary, waga itp. Warto zatem dokładnie opisywać przedmioty i dla każdego produktu lub podstrony tworzyć pojedyncze “informacje w pigułce”. O ważności danych i informacji najlepiej świadczy fakt, że Google coraz częściej wyświetla nad organicznymi wynikami wyszukiwania “Featured Snippets”, czyli białe pole z krótką informacją — odpowiedzą na zadane pytanie. Jest to opcja zerowa, która znajduje się nawet nad pierwszym wynikiem w danej kategorii.
Krótki czas wczytywania się strony
Ostatnim ważnym i często pomijanym elementem pozycjonowania pod wszywanie głosowe jest krótki czas ładowania się strony. Wbrew pozorom ma on duże znaczenie. Google chce obecnie dostarczać najtrafniejsze dane w jak najkrótszym możliwym czasie. Choć dla nas dziesiąte części sekundy nie mają większego znaczenia, warto jest maksymalnie przyspieszyć ładowanie się strony i wyprzedzić pod tym względem konkurencyjne serwisy. Możemy zrobić to, zmniejszając jakość zdjęć, na stronie, ograniczając multimedia lub wybierając odpowiedni hosting dla naszej witryny.