Jak podnieść pozycję strony w Google?

Poprawienie pozycji w Google jest jedną z najważniejszych rzeczy, jaką możemy zrobić dla swojej strony. Odpowiednio zoptymalizowana witryna nie tylko wyświetla się wysoko wyszukiwarce, ale także jest przyjazna odbiorcom i dociera do ich szerszego grona. Jak jednak podnieść pozycję strony w Google samodzielnie?

Od czego zależy nasza pozycja w Google?

Żeby móc zacząć pracować nad swoją pozycją w wyszukiwarce, potrzebujemy mieć świadomość, co na nią wpływa i jakie parametry są kluczowe przy ustalaniu rankingu. Nieznajomość podstawowych zasad może źle wpłynąć nie tylko na naszą pozycję, ale również na autorytet. Stosowanie się do nieetycznych metod spowoduje nałożenie kary, a nawet usunięcie naszej strony z wyników wyszukiwania.

Pozycje poszczególnych stron są ustalane na podstawie wielu czynników, zależnych od obecnie obowiązującego algorytmu Google. Zmian jest bardzo wiele w ciągu roku. Jednakże nie musimy śledzić ich wszystkich jednocześnie. Najważniejsze aktualizacje są ogłaszane co jakiś czas z wyprzedzeniem, aby każdy mógł się do nich przygotować.

Nie musimy jednak bardzo się obawiać o swoją pozycję, jeśli do tej pory na bieżąco publikowaliśmy treści wysokiej jakości oraz stosowaliśmy się do etycznych zasad pozycjonowania. Bolesne spadki odczuwają przede wszystkim te witryny, które szukają drogi na skróty, aby jak najszybciej się wybić.

Jakość strony a pozycja w wyszukiwarce

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z pozycji w wyszukiwarce, warto na początku przyjrzeć się swojej stronie. To właśnie na niej odnajdziemy elementy, które odpowiadają za nasz obecny rezultat. Dobra wiadomość jest taka, że sami możemy popracować nad witryną i tym samym poprawić swoją pozycję. Wiele czynników rankingowych znajdziemy bowiem wewnątrz strony.

Żeby jednak wiedzieć, w czym tkwi problem, musimy najpierw przeanalizować witrynę zarówno pod kątem technicznym, jak i contentowym. W tym celu możemy skorzystać z wiedzy specjalistów i zlecić audyt strony, jak też wykonać analizę samodzielnie. Jeśli nie dysponujemy odpowiednim budżetem, warto poszukać rozwiązań na własną ręką.

Całe szczęście nie zostajemy sami na środku bitwy. Pomocną dłoń wyciąga do nas Google, a konkretnie szereg narzędzi od wyszukiwarki, które są darmowe oraz pomagają za darmo określić stan strony.

Wykorzystajmy zatem koniecznie:

– Google Search Console – narzędzie, które pomoże nam określić słowa kluczowe, na które się wyświetlamy. Ponadto dowiemy się z niego, czy nasza witryna nie jest zawirusowana, czy też nie otrzymała kary od wyszukiwarki.

– Google PageSpeed Insights – udzieli nam informacji na temat prędkość ładowania się strony. Jest to o tyle istotne, ponieważ powolnie ładująca się witryna to bardzo łatwy sposób na utratę sporego ruchu klientów.

Sprawdzenie danych w Google Analytics

Samo zaglądanie do danych Google Analytics nie wystarczy. Żeby wyciągnąć z niego wnioski, potrzebujemy odpowiednio posegmentować dane, które powinny być zbierane przez od samego początku naszej strony.

Jednym z najważniejszych czynników jest ruch organiczny. Jest to liczba osób, która trafia na naszą stronę za pomocą wyszukiwarki. Równoległe warto spojrzeć na ruch mobilny. Może się bowiem okazać, że większość wizyt ma miejsce za pomocą smartfonów. Dlatego tyle słyszymy o optymalizacji strony pod telefony komórkowe.

Jednocześnie dobrze jest porównać dane dotyczące ruchu pozyskanego z kampanii płatnych, jak też z mediów społecznościowych. Tym sposobem mamy wgląd, jaki wkład one wnoszą w zdobywaniu nowych klientów i zwiększania sprzedaży.

Ponadto nie omińmy takich pozycji jak współczynnik odrzuceń oraz zawartość witryny. Współczynnik odrzuceń powie nam, ile użytkowników nie wchodzi w żadną interakcję z naszą stroną, czyli opuszcza ją chwilę po odwiedzeniu. Z kolei zawartość witryny określa nam, jakie podstrony są najczęściej odwiedzane, a które rzadziej.

Optymalizacja strony

Kiedy wiemy już, jakie elementy wymagają poprawy, warto czym prędzej zabrać się za optymalizację strony zgodnie z wytycznymi SEO, a co za tym idzie – algorytmami Google. Optymalizacja na stronie opiera się przede wszystkim na poprawieniu aspektów technicznych oraz jej zawartości pod względem treści.

Do najważniejszych kroków optymalizacji zaliczamy:

– optymalizację opisów oraz tytułów

– dodanie mapy strony

– optymalizację i podpisanie grafik

– optymalizację treści i dodanie nowych publikacji

– wewnętrze linkowanie

Lista czynników rankingów jest długa. Jeśli jednak jesteśmy dopiero na początku drogi i nie wiemy, za co się zabrać, warto rozpocząć pracę od najważniejszych aspektów. Tym samym dalsza praca będzie prostsza, a my zaczniemy zauważać pierwsze efekty.

Linkowanie zewnętrzne

Wspominaliśmy wcześniej o linkowaniu wewnętrznym. Jednakże warto pozyskiwać linki także ze stron zewnętrznych. Linkowanie jest procesem niezbędnym, jeśli chcemy mówić o poprawieniu swojej pozycji.

Link linkowi nierówny i dlatego zwróćmy uwagę na jakość pozyskiwanych odnośników. Dobierając starannie strony internetowe, umacniamy swoją pozycję i zdobywamy nowych klientów. Dlatego niekiedy kilka silnych linków będzie lepiej odebrane, aniżeli kilkadziesiąt odnośników ze słabszych witryn.

Na poprawienie swojej pozycji wyszukiwarce jest kilka sposobów. Najlepsze efekty jednak osiągniemy, kiedy zdecydujemy się na ich synergię. Mając wiedzę, jak działają algorytmy Google, łatwiej nam przyjdzie obranie odpowiedniej strategii.