Jak prowadzić kampanię marketingu szeptanego

Jak prowadzić kampanię marketingu szeptanego

Marketing szeptany to pojęcie, w którym kryje się wiele narzędzi, wykorzystujących zalety rekomendacji. Jednym z nich jest amplifying internetowy, pozwalający na dotarcie do konsumentów, poszukujących opinii na forach przed zakupem danego produktu bądź usługi.

Czym jest amplifying internetowy?

Ampliying internetowy jest jednym z narzędzi, jakie wykorzystuje marketing szeptanym. Polega on przede wszystkim na zwiększaniu interakcji z potencjalnymi klientami, wykorzystując między innymi takie formy jak:

– fora internetowe

– umieszczanie i udostępnianie postów w Social Media

– reprezentowanie marki w mediach interaktywnych

Działania tego rodzaju są przeprowadzane w sposób jawny i stale monitorowane przez markę. Amplifying internetowy może przebiegać także w sposób naturalny, bez interakcji z firmą. Podstawą w tym przypadku jest relacja między jednym konsumentem a drugim. Jednakże marka nie ma w tym przypadku żadnej kontroli nad przebiegiem oraz treścią.

Kiedy zdecydować się na amplifying internetowy?

Istnieją branże, w których marketing szeptany, a szczególnie amplifying internetowy, może mieć znaczny wpływ na decyzję konsumenta. W całym procesie dużą rolę odgrywa efekt ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline), czyli wyszukiwanie opinii i recenzji danego produktu w internecie przed jego zakupem w sklepie.

Według raportu e-Commerce w Polsce w 2017 roku prawie połowa polskich konsumentów podejmuje decyzje o zakupie w sklepie stacjonarnym, po uprzednim sprawdzeniu go w internecie.

Efekt ROPO wygląda podobnie względem następujących kategorii:

– sprzęt RTV i AGD – 48%

– produkty farmaceutyczne – 48%

– materiały budowlane – 45%

Jeśli nie świadczymy takich usług, ale uważamy, że efekt ROPO również nasz dotyka, warto wykorzystać narzędzia, jakimi dysponuje amplifying internetowy.

Co ciekawe, istnieje także odwrotny efekt ROPO, który dotyka najczęściej sprzedawców kosmetyków. Polega on na znajdowaniu opinii/testowaniu produktu poza internetem, a następnie zakupie go online.

Jak przygotować kampanię marketingu szeptanego?

Żadna kampania w internecie nie będzie skuteczna, jeżeli nie dokonamy starań w celu nakreślenia jej strategi, poszczególnych celów, czy wybraniu kanałów komunikacyjnych. Dotyczy to także amplifyingu internetowego, który wymaga także wydzielenia osób, odpowiedzialnych bezpośrednio za kontakt z klientem.

1. Określ cel kampanii

Rzeczą nadrzędną jest oczywiście określenie celu kampanii amplifyingu. To moment, aby zastanowić się nad tym, jaki wizerunek chcemy przedstawić klientowi, jak zwiększyć jego świadomość i jak osiągnąć cele sprzedażowe.

Jasno przedstawiony cel pomoże także naszej grupie amplifyierów. Spójny przekaz oraz nastawienie na jeden czynnik da wymierne korzyści w postaci większej liczbie przekonanych klientów.

2.Ton i intensywność komunikacji

Charakter naszej komunikacji ma niebagatelne znaczenie. Decyzja, jakim tonem będzie przeprowadzona rozmowa, czy też podejmowane wątki na forach, powinna być spójna z wizją naszej marki oraz celem. Nie zapominajmy także o grupie docelowej. Jej charakterystyka, potrzeby oraz oczekiwania są ważne, aby zapewnić skuteczną komunikację.

Dlatego też tak istotny jest tak zwany Reason to talk, czyli powód, dla którego rozpoczynamy dany wątek. Nie powinniśmy przy tym ograniczać się do zwykłej komunikacji produktowej, która może być odebrana jako spam. Naszym głównym zadaniem powinno być zaangażowanie oraz zaciekawienie potencjalnych, nowych klientów.

Nie bez znaczenia pozostaje także intensywność komunikacji. Jest ona ściśle związana z celem, jaki zamierzamy osiągnąć, a także z przewidzianym budżetem na marketing szeptany.

3. Zoptymalizujmy naszą stronę do potrzeb kampanii

Optymalizacja strony pod wytyczne SEO to zawsze dobry pomysł, aby podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Niekiedy będzie ona wymagała dodania nowych treści, a nawet stworzenia dodatkowych podstron w charakterze landing page.

Dotyczy to przede wszystkim kampanii, które są dedykowana konkretnej usłudze, czy produktowi, a nie całej firmie. W takim wypadku najlepiej kierować użytkowników do wydzielonej sekcji albo do artykułu.

Jak wesprzeć kampanię amplifyingu?

Nawet jeżeli mamy ograniczony budżet, warto pomyśleć, aby wykorzystać także inne narzędzia marketingowe, które pomogą nam w osiągnięciu celu.

Wsparciem dla amplifyingu mogą być:

– działania SEO – czyli optymalizacja strony dla wyszukiwarki oraz pozycjonowanie w wynikach organicznych. Nawet jeżeli nie uda nam się zdobyć najwyższych miejsc dla ogólnych słów kluczowych, dobrze przeprowadzona kampania, pozyska ruch także z innych, mniej konkurencyjnych fraz.

– kampanie Google Ads – linki sponsorowane umożliwiają pojawianie się na szczycie strony w natychmiastowym tempie. Ponadto oferują sprawiedliwą metodą rozliczenia, gdzie możemy zapłacić tylko za pojedyncze kliknięcie reklamy.

Synergia Google Ads oraz SEO wzmocni nasz przekaz w internecie. Dzięki czemu witryna może się wyświetlać na stronie dwukrotnie: zarówno w wynikach organicznych, jak i nieorganicznych. Wsparcie marketingu szeptanego zwiększy nasz zasięg oraz zapewni stałą i stabilną pozycję w internecie.