Content marketing – definicja

Content marketing – definicja

Czym jest content marketing i dlaczego każdy o nim mówi? Ta neutralna forma reklamy zyskuje coraz większe grono zwolenników. Jaka jest jednak jej definicja oraz czym różni się ona od standardowych działań marketingowych?

Content marketing vs standardowa reklama

Czy content marketing jest reklamą? Jak najbardziej jest. Jednakże wykorzystuje on inne mechanizmy wpływania na użytkowników, dzięki czemu jest znacznie skuteczniejszy. W dobie, kiedy z jednej strony mamy strony z wyskakującymi okienkami reklamowymi, a z drugiej internautów korzystających z add blocka, warto poszukać innych dróg na promowanie swoich usług. Takich, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i dla reklamodawcy.

Jeśli jednak zdecydujemy się na standardową formę reklamy, możemy zauważyć spadek efektywności strony oraz mniejszy ruch użytkowników. Dlaczego? Im bardziej nachalna reklama, tym bardziej jest ona ignorowana, a nasza strona traci w oczach internautów.

Wybór content marketingu jest więc po myśli dla właściciela domeny. Marketing tego rodzaju może zarówno dotyczyć treści, które są wyświetlane na naszej stronie oraz na zewnętrznych portalach, jak i social mediów. Wybór kanału takiej reklamy jest więc nieograniczony i zależy przede wszystkim od nas samych i naszej grupy odbiorców.

Właściwa definicja content marketingu

Jak się okazuje, zdarza się bardzo często, że każdy ma swoją definicję dotyczącą content marketingu. Jaka jest jednak ta właściwa? Najlepiej skupić się na samym sednie, na którym polega ta forma reklamy natywnej. Jest to oczywiście tworzenie wartościowych treści, które wnoszą coś nowego dla użytkowników.

W przeciwieństwie do innych treści SEO content marketing nie ma na celu produkcję materiałów, ale przede wszystkim odpowiedzenie na problemy naszej grupy docelowej. Niezbędna jest więc analiza potrzeb potencjalnych klientów i przygotowanie treści, które dostarczą rozwiązania, a jednocześnie w subtelny sposób zareklamują naszą markę.

Co więc osiągniemy, jeżeli będziemy publikować wartościowe treści odpowiadające czyimś potrzebom? Przede wszystkim zwiększymy zaangażowanie użytkowników do wejścia w interakcję z naszą marką. Zbudowanie zaufania jest kluczowe, aby zdobyć stałych klientów, którzy będą nas dalej polecać.

Wybór strategi marketingowej oraz kanałów dystrybucji powinien być dobrany za każdym razem indywidualnie. Cel, jaki sobie obierzemy, jest uzależniony przede wszystkim, od typu naszej działalności. Jeśli przykładowo prowadzimy sklep internetowy, dobrze będzie, abyśmy dołączyli materiały contentowe nie tylko w wersji elektronicznej, ale również wydrukowanej, jako dodatek do zamówień. Prowadząc portal internetowy, możemy skupić na edukowanie swojej grupy odbiorców poprzez newslettery albo webinary. Wykorzystajmy również blogi firmowe i publikujmy na nich regularne poradniki, inspiracje oraz case study. Nie zapominajmy także o potędze social mediów, gdzie wszystko wydarza się tu i teraz i można na bieżąco sprawdzać reakcję swoich odbiorców. Warto więc zawsze trzymać rękę na pulsie.

Nowy poziom współpracy z mediami

Content marketing istnieje już od wielu lat. Jednakże swoją popularność zdobywa od niedawna. Zrozumienie na czym, on tak naprawdę polega, pomaga w docenieniu jego wartości, jaką jest bez wątpienia subtelna reklama. Dzięki niej użytkownik może dowiedzieć się czegoś nowego, a także poznać zalety naszego produktu opisanego w neutralny sposób.

Ponadto wnosi on inny wymiar współpracy z mediami, czyli portalami zewnętrznymi. Standardowa forma reklamy polega na wynajmowaniu miejsca reklamowego na danej stronie. Dzięki temu mógł się tam wyświetlać baner promocyjny.

Jednakże w przypadku content marketingu współpraca przebiega inaczej. Umieszczamy na zewnętrznych portalach treści, które przekierowują ruch do naszej strony. Przy czym koszty publikacji takiego artykułu sponsorowanego są niższe niż wynajęcia miejsca na baner. Ponadto mogą one przynieść lepsze rezultaty. Dlatego inwestycja w taką formę reklamy jest dla nas bardziej opłacalna.

Co więcej, content marketing nie pozostaje także bez znaczenia na aspekt SEO. Tworzenie wysokiej jakości tekstów oraz nasycenie ich słowami kluczowymi pozwoli polepszyć naszą pozycję w wynikach wyszukiwarki. Z kolei publikacje sponsorowane na zewnętrznych stronach, są jednym z podstawowych narzędzi linkowania. Im lepsza domena, na której są one umieszczane, tym więcej nasza witryna zyskuje.

Dlaczego warto zdecydować się na content marketing?

Content marketing jest więc ulepszoną wersją reklamy. Ta nowoczesna forma jest zbudowana wokół tego, co jest teraz najbardziej istotne, czyli na zwiększaniu zaangażowania użytkowników. Dostarczanie zaś jak najlepszych treści, wpływa także na ich zaufanie. Ma to bezpośrednie przełożenie na zainteresowanie naszymi usługami.

Dlaczego warto zainwestować w content marketing? Przede wszystkim jest to najbardziej opłacalna forma reklamy. Pozwoli ona na pokazaniu naszej marki w nowym świetle, opowiedzeniu jej wizji oraz historii. Storytelling przedstawi klientowi najlepszą wersję nas.