Content marketing – czyli treści użyteczne biznesowo

Content marketing – czyli treści użyteczne biznesowo

Działania content marketingowe są przede wszystkim kojarzone z dotarciem do użytkownika prywatnego. Jak się jednak okazuje, mogą być tak samo skuteczne w komunikacji B2B. Czym się różni dystrybucja treści do obu tych sektorów i jakie narzędzia content marketingowe warto wykorzystać?

Czym jest content marketing?

Content marketing jest bez wątpienia jednym z najbardziej popularnych rozwiązań stosowanych przez marki do własnej promocji. Jest to przede wszystkim tworzenie i dystrybucja treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby naszej grupy docelowej. W efekcie czego jest ona skłonna do skorzystania naszych usług.

Zanim jednak zaczniemy publikować jakiekolwiek treści, należy zacząć od przygotowania strategii content marketingowej. Opiera się ona nie analizie dotychczasowego contentu marki, ale również tego, co robi konkurencja. Niebagatelne znaczenie ma również określenie użytkowników, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą.

Grupa docelowa, jak i jej potrzeby, mogą się różnić w zależności od tego, czy nasze usługi są kierowane do klientów biznesowych, czy też prywatnych. Analiza grupy docelowej pozwoli nam tworzyć jak najbardziej ciekawe i wartościowe treści, które będą dla niej pomocne. Dostarczenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, przygotowanie konkretnych poradników, czy też video blogów, pomoże nam w zwiększeniu sprzedaży swoich usług. Jakość to dzisiaj luksus, który jest przez klientów poszukiwany.

Działania content marketingowe są przeprowadzane na wielu płaszczyznach. Żeby osiągnąć założone przez nas cele, możemy skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która dysponuje odpowiednimi narzędziami oraz doświadczeniem. Dzięki zleceniu działań marketingu na zewnątrz możemy skupić się na funkcjonowaniu swojej firmy.

Content marketing dla klienta prywatnego a biznesowego

Strategia content marketingowa będzie różniła się także w zależności od tego, czy planujemy dotrzeć do sektora B2C, czy też B2B. Będzie ona się różnić zarówno kanałami dystrybucji, jak i wybranym językiem, czy też omawianymi problemami. Aspekty te należy przewidzieć już na samym początku planowania działań, aby dopasować swój content do wybranej grupy docelowej.

Content marketing B2C

Sektor B2C jest skupiony na klientach prywatnych, którzy poszukują rozwiązań, jakie mogą się im przydać w życiu codziennym. Dlatego też warto wybrać najbardziej popularne kanały dystrybucji, takie jak lifestylowe blogi, vlogi, czy social media.

Ważny jest też wybór odpowiedniego słownictwa. Jeśli chcemy dotrzeć do młodych mam, czy też osób, które amatorsko uprawiają sporty, warto użyć języka, którym sami się posługują. Podobnie jest też z doborem tematów, które powinny odzwierciedlać pytania, na które szukają odpowiedzi w internecie.

Publikacje warto zaś urozmaić zdjęciami i infografikami. Uatrakcyjniają one blok tekstu. Co przekłada się na większą interakcję użytkowników z naszą marką.

Content marketing B2B

Kierując swoje działania do klientów biznesowych, musimy być świadomi tego, że mają oni inne potrzeby, aniżeli jako klienci prywatni. Poszukując marek, które pomogą w prowadzeniu ich biznesu, nie będą zainteresowany treścią lifestylową. Zaufają przede wszystkim usługodawcy, który jest skuteczny i profesjonale. Taki też powinien być nasz content.

Wybór specjalistycznego słownictwa jest kluczowy dla prowadzenie content marketingu B2B. Ważne są także kanały dystrybucji. Może okazać się, że te najbardziej popularne nie będą tak skuteczne, jak niszowe portale branżowe. Podobnie jest z social mediami, niekiedy warto postawić na kampanię prowadzoną na LinkedInie aniżeli na Facebooku.

Warto dobrać także odpowiedni styl contentu. Oczywiście artykuły sponsorowane są niezawodne w każdym sektorze, ale klienci B2B są skłonni także na wybór innej formy. Przydatne mogą się okazać e-booki, webinary, czy też podcasty. Dzięki regularnym publikacjom nasi klienci będą cały czas w kontakcie z nami, co przełoży się na wyniki sprzedażowe.

Cele i działania content marketingu

Za pomocą content marketingu możemy osiągnąć wiele celi. Żeby jednak być skutecznym, dobrze jest ustalić je na samym początku. Dzięki temu ukierunkujemy swoje działania na właściwy tor.

Do najczęstszych celów content marketingu należą:

– większy ruch na stronę

– widoczność na wybrany frazy TOP10 i TOP3

– zbieranie leadów

– przejścia na naszą stronę przez backlinki

– dokonanie u nas zakupu

– zwiększenie zasięgu w social media

Jak pozyskać backlinki?

W celu zwiększenia ruchu na stronie można wykorzystać backlinki, czyli odnośniki umieszczane na innych stronach internetowych, które kierują do naszej witryny. Im lepsze linki, tym nasza domena staje się bardziej wartościowa, co przekłada się na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Istnieją dwie główne metody pozyskiwania linków. Pierwsza jest bardziej naturalna i polega na tym, że nasz content jest linkowany i polecany dalej przez inne serwisy. Taka sytuacja jest jak najbardziej pożądana, ale warto ją wesprzeć. W tym celu warto nawiązać współpracę z wydawcami na portalach związanych z naszą branżą, aby móc opublikować na nich artykuł sponsorowany z odnośnikiem do naszej strony. Dzięki temu polepszymy widoczność witryny i zdobędziemy nowych użytkowników.

Nie zapominajmy także o social mediach, tam również możemy udostępniać linki do naszej witryny. Nie wpływają one naszą pozycję, ale mogą być skuteczne w zwiększaniu zasięgu. Dystrybucji treści w social media jest często wykorzystywana przez content marketing. Decydując się dodatkowo na działania płatne możemy targetować kampanie reklamowe, wyświetlać reklamy w Messengerze, czy też nawiązywać współpracę z influencerami. Wszystkie te działania mają niebagatelny wpływ na postrzeganie naszej marki i zwiększenie zainteresowania.