Pozycjonowanie ma na celu zbudowanie zaufania do naszej strony wobec użytkowników oraz wyszukiwarki. Zaufanie wymaga jednak czasu. Żeby osiągnąć pożądany efekt, pozycjonowanie musi przebiegać długofalowo. Długość, po jakim osiągniemy pierwsze rezultaty, jest jednak zależna od wielu czynników, które są indywidualne dla każdej witryny.
Czym jest efekt pozycjonowania?
Zanim odpowiemy na pytanie, ile czasu potrzeba na efekty pozycjonowania, warto zastanowić się, co jest celem w naszym przypadku. Działania SEO mają na celu przede wszystkim wzrost widoczności portalu w wynikach wyszukiwarki na poszczególne słowa kluczowe.
Jednakże dla niektórych klientów bardziej istotny będzie wzrost ruchu z wyników organicznych, jak też zwiększenie sprzedaży, wypełnionych wniosków, czy też wiadomości od klientów.
Jak więc ocenić, czy pozycjonowanie jest efektowne? Warto spojrzeć na wszystkie czynniki holistycznie. Może się zdarzyć, że nasza strona nie będzie na słowa ogólne w TOP3, jednakże dzięki sprecyzowanym, dłuższym frazom, ruch na witrynie wzrośnie dwukrotnie. Nie możemy więc wtedy powiedzieć, że pozycjonowanie nie przynosi efektów.
Osiągnięcie TOP3 wymaga dłuższego czasu. Nie znaczy to jednak, że w tym czasie nie możemy oczekiwać wzrostu sprzedaży, czy nowych użytkowników. Pozycjonowanie jest działaniem długofalowym, który obejmuje wiele czynników.
Co wpływa na potrzebny czas do osiągnięcia efektu?
Czas, jaki możemy wyznaczyć na osiągnięcie pożądanego efektu, jest inny dla każdej strony. Wpływ na to ma wiele czynników, przede wszystkim zaś:
– aktualna pozycja
– konkurencja
Jeśli nasza witryna dopiero powstała lub nie była przez dłuższy czas aktualizowana, możemy zauważyć pierwsze efekty bardzo szybkie. Zajęcie pozycji na poszczególne słowa kluczowe w TOP50 nie będzie dużym wyzwaniem. A co za tym idzie, od razu zauważymy, że na naszą stronę trafia coraz więcej nowych użytkowników. Ich liczba będzie jednak z czasem rosnąć.
Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli zajmujemy już wysokie miejsce, a pozycjonowanie ma na celu zajęcie na przykład TOP3 na ogólne słowa kluczowe. Z uwagi na ich konkurencyjność, proces ten może zająć o wiele dłuższy czas. Firmy zajmujące czołowe miejsca, są najczęściej na rynku przez wiele lat. Ich pozycja jest więc bardzo stabilna.
Pamiętajmy, że nasza największa konkurencja również prawdopodobnie używa narzędzi oferowanych przez SEO. Dlatego, żeby osiągnąć swój cel, możemy czekać nawet kilka lat. Możemy też obrać inną strategię. Jeśli ogólne słowa kluczowe są bardzo konkurencyjne, warto pozycjonować równoległe na frazy z długim ogonem, czyli long tail. Ich niszowy charakter pomoże nam dotrzeć do szerszego grona klientów.
Jakim budżetem powinniśmy operować?
Podobnie jak w przypadku czasu potrzebnego na osiągnięcie efektów, tak samo budżet jest zależny przede wszystkim od celu, jaki sobie postawiliśmy oraz konkurencji. Budżet może być bardzo niski, jak i bardzo wysoki. Należy jednak mieć świadomość tego, że nie da się osiągnąć wysokiej pozycji w „promocyjnej cenie”.
Pozycjonowanie trwa wiele miesięcy. Jest to nieprzerwany ciąg działań, który oparty jest zarówno na budowaniu treści na stronie, jak i na pozyskiwaniu dodatkowych linków. Ceny za artykuły sponsorowane nie są niskie. Żeby znaleźć się na znanym portalu, musimy liczyć się ze sporym wydatkiem. Oczywiście, efekt będzie do niego proporcjonalny.
Jedną z jednorazowych opłat jest tylko optymalizacja strony pod wytyczne SEO. Wykonanie audytu oraz wprowadzenie niezbędnych zmian jest wykonywane tylko raz na tak dużą skalę. Później praca nie ustaje, ale jej intensyfikacja jest znacznie mniejsza.
Czy można osiągnąć efekty w szybszym czasie?
Droga na skróty zawsze istnieje. Jednakże jest ona wbrew algorytmowi Google. Pamiętajmy na czym, tak naprawdę polega cel pozycjonowania. Jest to przede wszystkim zdobycie zaufania przez roboty indeksujące Google. Dlatego też próba oszukania wyszukiwarki może być dla nas bardzo bolesna.
Działania, które nie są zgodne z algorytmem, mogą przynieść szybkie efekty. Jednakże długo nie będziemy się nimi cieszyć. Wyszukiwarka szybko wyłapie takie triki i nałoży na nas karę, wskutek której drastycznie spadnie nasza pozycja. Podniesienie zaś będzie bardzo długotrwale, a niekiedy nawet niemożliwe.
Jak długo utrzymuje się osiągnięta widoczność?
Internet nie jest statyczny. Konkurencja nigdy nie śpi, a algorytmy Google nieustannie są aktualizowane. Dlatego też zaprzestanie pozycjonowania nie jest wskazane. Nie ma czegoś takiego w SEO jak 100% widoczności. Jej nieustanna zmiana wymaga ciągłej pracy.
Jeżeli zaprzestaniemy pozycjonować swoją witrynę, nie spadniemy z pozycji dnia na dzień. Jest to nie wątpliwie jedna z głównych zalet, która charakteryzuje SEO w przeciwieństwie do linków sponsorowanych. Różnica pojawi się dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Pamiętajmy jednak, że powrót na pozycję również będzie wymagał czasu. W tym czasie nasza konkurencja intensywnie pracowała. Nadrobienie „zaległości” nie zadzieje się od razu. Dlatego warto utrzymywać pozycjonowanie przez cały czas. Dzięki temu osiągniemy stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania.