Wyszukiwarki internetowe są rdzeniem dla prawie całego marketingu w internecie. To właśnie one odpowiadają za dostarczenie ruchu na naszą stronę i rozwój firmy. Jak jednak działają i jakie czynniki są najistotniejsze do ustalenia rankingu?
Mały słownik pojęć
Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych zagadnień, warto skupić się na podstawowych pojęciach. Poznanie ich definicji pomoże nam w zrozumieniu działania wyszukiwarki.
– indeks – jest to podstawowy wykaz stron, który wyświetla się użytkownikowi na dane zapytanie. Składa się z adresu URL, jak też z meta title i meta description.
– robot indeksujący – żeby nasza witryna znalazła się w indeksie, musi najpierw być odwiedzona i odczytana przez robota indeksującego. Program ten sprawdza treści stron, kod HTML oraz pod podąża za linkami na witrynie. Poprawne odczytanie strony przez robota, umożliwia jej zindeksowanie w wyszukiwarce.
– baza danych – jest to nic innego jak zbiór wszystkich zindeksowanych witryn przez robota. Jest ona na bieżąco aktualizowana zarówno przez nowe treści, jak i strony, które codziennie się pojawiają
– program wyszukujący – działa na zasadzie algorytmu, ustalając ranking stron. Bazuje przy tym na wielu zmiennych jak dopasowanie witryny do zapytania, czy jej Page Rank.
Do czego możemy wykorzystać wyszukiwarkę?
Pytanie wydaje się bardzo proste. Jednakże ile razy pomyśleliśmy o tym tak zupełnie serio? Wyszukiwarka może przynieść nam wiele korzyści. Przede wszystkim dostarcza olbrzymią dawkę wiedzy, jak też wspomaga działania marketingowe.
Czy sama obecność w internecie nam wystarczy? W czasach, kiedy każdy może założyć swoją darmową stronę na WordPressie, jest to niemożliwe. Jednakże są sposoby na to, aby przebić się przez konkurencję. Jakie to sposoby? Przede wszystkim pozycjonowanie i wszelkie działania w zakresie SEO. Tylko dzięki nim możemy grać z najlepszymi graczami.
Jednakże oprócz wyników organicznych, wyszukiwarka umożliwia także tworzenie reklam. Linki sponsorowane pojawiają się na samej szczycie strony i zwiększają liczbę klientów. Niekiedy już niewielkim kosztem możemy poszerzyć naszego grono odbiorców.
Co wpływa na naszą pozycję?
Każdy z nas chciałby zająć miejsce w TOP3 na najważniejsze słowa kluczowe. Nie mamy co do tego wątpliwości. Co jednak sprawia, że niektóre strony zajmują najlepsze miejsca od wielu lat, a inne z trudem przeskoczyły do TOP10?
Wpływają na to przede wszystkim czynniki rankingowe. Omówmy więc najważniejsze z nich. Są to przede wszystkim:
– domena oraz jej historia – w marketingu mówimy bardzo często, że wiek domeny jest bardzo ważny dla wyszukiwarki. I faktycznie, wiele stron, które zajmują najwyższe pozycje, działa od kilku lat. Pamiętajmy jednak, że żeby to faktycznie miało miejsce, dana strona musi być ciągle dostosowywana do nowych wymogów wyszukiwarki oraz nie zawierała nałożonych wcześniej kar. Inaczej nie będzie lepsza od dopiero co powstałych witryn.
– słowa kluczowe – o tym, żeby nasycić stronę słowami kluczowymi, wie każdy. Pamiętajmy jednak, aby dobrać je właściwie, czyli tak, żeby odpowiadały zarówno naszym usługom, jak i zapytaniom klienta. Słowa kluczowe warto umieszczać w tytule, opisie, a także w adresie URL.
– linki zewnętrzne, wewnętrzne oraz wychodzące – najprościej mówiąc wszystkie odnośniki, które albo prowadzą do naszej domeny, albo te, z których to my odsyłamy do innych stron. Czy warto mieć ich jak najwięcej? Niekoniecznie. Skupmy się na ich jakości. Niech po drugiej stronie linku znajduje się wiarygodna witryna o dobrej pozycji. Ta zasada dotyczy każdego rodzaju odnośniku.
– optymalizacja strony – przede wszystkim reguła mobile first. Nie oznacza ona tego, że Google poprawi nasz ranking, jeśli mamy stronę dopasowaną do urządzeń mobilnych, ale obniży go, jeżeli o to nie zadbamy! Oprócz tego pamiętajmy o szybkim ładowaniu się witryny, optymalizacji grafik, czytelnej strukturze oraz… unikalnym, wartościowym contencie, napisanym według wytycznych SEO.
Co zaszkodzi naszej witrynie?
To, co zaszkodzi pozycji naszej strony to przede wszystkim niedostosowanie się do powyższych zasad. Jednakże są jeszcze inne praktyki, które mogą wynikać albo z nieetycznego zachowania, albo z niewiedzy.
Do przykładów naruszeń wytycznych Google należy spamowanie linkami, czy też słowami kluczowymi. Jeśli treść jest nienaturalna w odbiorze, to nie tylko użytkownik to zobaczy – wyszukiwarka również.
Zaszkodzeniem samemu sobie jest duplikacja treści, czyli duplicate content. Powielanie artykułów z innych stron, do których nie mamy prawa, jest naruszeniem własności intelektualnej. Dodatkowo roboty Google szybko zauważą i zidentyfikują stronę, która duplikuje treści, obniżając jej ranking.
Wyszukiwarka internetowa stoi za naszym sukcesem w internecie. Warto jednak trochę jej dopomóc, aby uwzględniła nas wyżej w notowaniach. Publikujmy i twórzmy rzeczy, które chcą oglądać nasi odbiorcy. To właśnie one generują największy ruch oraz są zauważalne przez roboty. Natomiast agencja SEO pomoże nam w dostosowaniu treści zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów.