Od czego zależy cennik pozycjonowania?

Na ile słów pozycjonować stronę

Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widzialności strony internetowej w wyszukiwarkach. Przepaść pomiędzy cenami za tę usługę wydaje się jednak ogromna. Dlaczego więc niektóre oferty możemy nabyć za kilkadziesiąt złotych, a inne za kilkaset?

Przede wszystkim konkurencja

To jak duża jest nasza konkurencja oraz jak sami wypadamy na jej tle, jest najistotniejszy do wyceny pozycjonowania. Jeśli zajmujemy wysoką pozycję na najważniejsze słowa kluczowe, działania SEO nie będą wymagały aż takiego nakładu pracy, jak ma to miejsce w przypadku nowo powstałych marek, które są w ogonie wyszukiwanych stron.

W przypadku, gdy kilka branż oferuje tę samą usługę, wyróżnienie się na ich tle wymaga nie tylko większej ilości pracy, ale także kreatywności, co podwyższa cenę samej usługi. Agencję zajmująca  się pozycjonowaniem musi poświęcić znacznie więcej czasu na wzmocnienie odpowiednich słów kluczowych i wyróżnienie się contentem. Tylko tak możemy osiągnąć duży efekt, który wzmocni naszą pozycję oraz spotęguje sprzedaż.

Ilość słów kluczowych

To, ile będziemy pozycjonować słów kluczowych, jest bezpośrednio związane z poprzednim punktem. Niezależnie jednak od wielkości konkurencji, pozycjonowanie się na kilka fraz może wyglądać dla wyszukiwarki mocno podejrzane.

Ile więc wynosi norma? Najmniejsze portale pozycjonują się na co najmniej 10 słów kluczowych. Jest to absolutne minimum, które i tak w większości przypadków jest niewystarczające. Jaka jest więc optymalna ilość? Zależy ona przede wszystkim od specyfiki danej branży i konkurencji. Nie ma za to granicy górnej. Możemy bez przeszkód pozycjonować na kilka tysięcy słów kluczowych. Jednakże niekoniecznie przełoży się to na efekt.

Nie bez znaczenie jest także lokalne pozycjonowanie. Jeśli prowadzimy biznes zorientowany na użytkownikach znajdujących się w pobliżu, praca nad lokalnymi frazami, np.: fryzjer Wrocław, będzie prostsza aniżeli nad słowami ogólnymi.

Stan strony internetowej

Samo pozycjonowanie strony internetowej to niejedyna praca, jaką musi wykonać agencja. Nie zapominajmy także o innych, nieodłącznych narzędziach SEO, jakim jest optymalizacja witryny. Wszelkie działania związane z naszą stronę poprzedza audyt, który bada zarówno dobre, jak i słabe punkty witryny.

Cena pozycjonowania jest więc także uzależniona od kondycji naszej witryny. Ważna jest jej struktura, czytelność kodu, a także historia. Jeśli mieliśmy wcześniej problemy z algorytmem i zostaliśmy ukarani przez wyszukiwarkę specjalnym filtrem, pozycjonowanie jej może zająć więcej czasu.

Osobną kwestią pozostaje także content, jaki do tej pory publikowaliśmy. Roboty wyszukiwarki zwracają uwagę na jego jakość oraz unikalność. Dlatego może się okazać potrzebne zamówienie dodatkowych treści, które będą spełniać również wymogi SEO.

Długość i typ umowy

Jak można wywnioskować z poprzednich punktów, najwięcej pracy jest zawsze na początku. Przeprowadzenie audytu oraz wprowadzenie niezbędnych zmian technicznych jest wymagane, aby móc rozpocząć jakiekolwiek prace nad pozycjonowaniem.

Dlatego też początkowa opłata może być droższa. Z czasem jednak ilość potrzebnych prac jest już mniejsza, a my płacimy stałą kwotę przewidzianą w abonamencie. Miejmy się jednak na baczności w przypadku pozycjonowania za efekt. W takim modelu płacimy tylko, gdy strona uzyska odpowiednią pozycją.

Na pierwszy rzut oka, takie rozwiązanie wydaje się być bardzo uczciwe. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom. W wielu przypadkach pozycjonowanie za efekt jest nieskuteczne. SEO wymaga ciągłej pracy, a przy ciągle zmieniających się algorytmach uzyskanie 100% pewnej pozycji jest niemożliwe. Dlatego metody, jakie są używane przez takie agencje, mogą być bardzo nietrwałe i opłakane w skutkach.

Czy można pozycjonować taniej?

W porządku, ale w takim razie skąd taka duża rozbieżność cenowa? Dlaczego niektóre oferty są wycenione tylko za kilkadziesiąt złotych? Różnica w cenach bierze się przede wszystkim z wykorzystywanych metod oraz nakładu pracy.

Jak już wcześniej było to wspomniane kilka razy, pozycjonowanie to długofalowy proces, który wymaga dużej ilości czasu, jak i indywidualnego podejścia. Więc jeśli rzuci nam się w oczy bardzo tania oferta, powinno zapalić się w naszej głowie czerwone światło.

Osoby, które podejmują się takiej pracy, z reguły powierzają zadanie programom, które automatycznie tworzą bezwartościowe linki, a nawet spamowe treści. Jeżeli zobaczymy jakikolwiek efekt – będzie on chwilowy. Wyszukiwarka Google zwraca szczególną na jakość i strona, która próbuje manipulować wynikami, odczuje tego konsekwencje w postaci filtra, a nawet usunięcia z wyników.

Kara ze strony internetowego giganta może być naprawdę bolesna. Ograniczenie wyświetlania, a już tym bardziej usunięcie z indeksacji jest ogromnym ciosem dla firmy. Dlatego warto sięgać po ofertę pozycjonowania rozważnie i wybierać spośród sprawdzonych firm. Tylko rzetelna i długofalowa współpraca może przynieść pożądane efekty. Nie warto więc oszczędzać na pozycjonowaniu, które przekłada się bezpośrednio na naszą sprzedaż, jak i wizerunek.