Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Co to jest linkowanie wewnętrzneLinkowanie wewnętrzne należy do jednych z najprostszych oraz darmowych narzędzi, jakimi możemy wspierać pozycjonowanie naszej strony w Google. Żeby jednak było ono skuteczne, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Podpowiadamy, jak linkować wewnętrznie, aby poprawić swoją pozycję, a jednocześnie zadbać o UX i indeksację strony.

Linkowanie wewnętrzne a indeksacja strony

O tym, że linkowanie wewnętrzne wspiera pozycjonowanie, nie trzeba wiele pisać. Jednakże nie wielu zdaje sobie sprawę, że to również rozwiązanie na poprawienie indeksacji. Nawet jeśli nasza strona główna oraz główne podstrony są zindeksowane poprawnie, to może się okazać, że istnieje część serwisu, która jest osierocona.

Jeśli niektóre adresy URL pojawiają się w danych jako orphaned, należy poprawnie je zindeksować, aby mogły bez przeszkód pojawiać się w wynikach wyszukiwania. W tym celu warto wykorzystać między innymi linkowanie wewnętrzne, które będzie prowadziło czy to do bloga, kategorii nadrzędnej, czy też do strony głównej.

Do poprawnej indeksacji można wykorzystać także inne narzędzia. Przede wszystkim skupmy się na tym, aby menu serwisu było dobrze zaprojektowane i wyświetlało wszystkie kategorie oraz podkategorie. Oczywistą rzeczą jest zaś przygotowanie mapy serwisu i przesłanie jej do Google Search Console. Do poprawnej indeksacji będziemy potrzebowali również pliku robot.txt.

Poprawienie pozycjonowania witryny za pomocą linkowania

Zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne to główne narzędzia, wykorzystywane przy pozycjonowaniu. Jednakże przeciwieństwie do umieszczania linków na zewnątrz serwisu, linkowanie wewnętrzne jest znacznie prostszym oraz bezpłatnym procesem.

Tego rodzaju działania pomogą nam w pozycjonowaniu poszczególnych słów kluczowych, a nawet w zwalczaniu wewnętrznej kanibalizacji. Pamiętajmy jednak, aby w trakcie linkowania wewnętrznego zadbać o to, aby linki nie generowały błędów. Ich struktura powinna być jak najbardziej przyjazna, żeby roboty indeksujące naszą witrynę odczytały je bez problemu.

Wykorzystajmy przy tym starsze wpisy, jakie powstały nawet kilka lat temu. Jednakże za nim je podlinkujemy, warto je zaktualizować. Google nie lubi przedawnionych treści, podobnie jak użytkownicy, którzy rzadziej je czytają. Dobrze zatem wzbogacić je o najnowsze informacje z danej tematyki i zindeksować jeszcze raz.

Jak linkować skutecznie?

Skoro już wiemy, że linkowanie wewnętrzne pomoże nam nie tylko w samym pozycjonowaniu, ale także w poprawieniu indeksacji danej witryny, warto wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Jak zatem linkować, aby nasza strona znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki?

Przede wszystkim warto zastanowić się, na jakie słowa kluczowe chcemy, aby nasza witryna się pozycjonowała. Pomimo że frazy najbardziej ogólne są kuszące, lepiej postawić na różnorodność i poszukać dodatkowych słów kluczowych o mniej konkurencyjności. Dzięki temu zauważymy pierwsze efekty znacznie szybciej.

Linkowanie wsteczne

Pomimo enigmatycznej nazwy bardzo często wykorzystujemy linkowanie wsteczne, często nawet nieświadomie. Polega ono na tworzeniu odnośników, które przekierowują nas do strony głównej. Tego rodzaju rozwiązanie jest skuteczne i zalecane, jednakże tylko w niektórych branżach.

Przede wszystkim linkowanie wsteczne sprawdzi się w przypadku stron, które działają już od jakiegoś czasu i mogą pochwalić się długą oraz dobrą historią. Inaczej jednak to wygląda w przypadku witryn, działających stosunkowo krótko. W tym przypadku linkowanie wsteczne nie będzie szkodliwe, ale na jego efekt będziemy musieli znacznie dłużej poczekać.

Linkowanie do kategorii nadrzędnych

Planując linkowanie wewnętrzne, warto się trzymać jednej i ustalonej strategii. Polega ona na tzw. budowaniu silosów. Twórzmy zatem odnośniki, które prowadzą do kategorii nadrzędnej lub też do produktów powiązanych ze sobą. Link, który będzie nas przekierowywał z sukienek damskich do męskich portfeli, nie będzie miał zatem sensu. Zamiast niego warto użyć odnośnika, prowadzącego do innych produktów z damskiej kolekcji.

Miejsca do linkowania

Jeśli wydawało Wam się, że jedyne słuszne miejsce do linkowania to wyłącznie treść tekstu, to warto poznać także i inne lokalizacje w obrębie naszej witryny. Każde z nich zależne jest oczywiście od typu branży, w której działamy, ala dobrze jest być nich świadomym.

W przypadku sklepów internetowych takich miejsc jest niemało. Najwdzięczniejszym przykładem jest karta produktu, gdzie zamieszczamy podstawowe dane i parametry techniczne, jak rodzaj, czy producent. Warto w tym miejscu użyć odpowiednich odnośników, które będą nas przekierowywały do nadrzędnej kategorii, odpowiadającej danemu produktowi.

Z kolei, jeśli nie zajmujemy się branżą e-commerce, do dyspozycji mamy inne, skuteczne miejsca. Jedną z najbardziej uniwersalnych lokalizacji do wewnętrznego linkowania jest menu okruszkowe, a także opisy kategorii, gdzie link może znajdować się zarówno w tekście, jak też jako lista innych podkategorii.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to skuteczne narzędzie pozwalające na pozycjonowanie naszej strony w Google. Jeżeli wykorzystamy je do stworzenia silosów, czy menu okruszkowego możemy także zmniejszyć współczynnik odrzuceń, a także poprawić indeksację. Z racji, że jest ono jednym z najbardziej dostępnych metod linkowania, warto je wykorzystać.